fredag 21 november 2008

.:göra stek:.

Ok,jag är ingen husmor, men har en förkärlek till att laga långkok och pyssla i köket i timmar.
Maten ska se god ut och smaka gott -det är min melodi!

Efter dokumentären om svensk skolmat så gav vi upp allt vad halvfabrikat heter (fast vi har bara haft de som nöd mat tidigare).
Vi försöker köpa ekologiskt och tänka på att bara köpa färska råvaror.
Döm om min förvåning när vårat matkonto gått ner, vi betalar inte längre för brödsmulor (fiskpinnar) eller köttbullar (malna köttrester) utan köper färsk fisk över disk och bra kött.

Inte heller så betalar vi inte för massa E och andra tillsatser.

Hur som så ska vi laga stek, -vuxenpoängen haglar!
Sagt å gjort, vi letade upp ett recept på en mumsig stek med rödvinsmarinad.
Min uppgift blev att gå till systemet.

Jag och bönan rullad hemifrån. Jag hade inte borstat håret på 3 dagar och håret var uppsatt i den där "ja-har-inte-borstat-håret-knuten". Ringarna runt ögonen var den ända "sminket" som prydde mitt halvbleka ansikte.

Min tur i kassan och döm om min förvåning när killen ber om leg!
-Jo absolut sade jag!
-Skit du e ju nio år äldre en jag, blev svaret.

HAHA underbart...
Tack systemet ni gjorde min dag
/åsa