torsdag 20 november 2008

.:rita-massa massa massa:.



Pyttelite om fokuspunkter.

Här är några fotografier tagna på morgonen, dåligt ljus så jag höjde iso till 400. Ju högre iso ju mer brus i bilderna.Man eftersträvar oftast att ha så låg iso som möjligt för att minimera bruset.

I kamrassökaren ser man små röda prickar -dvs fokuspunkter. Jag har oftast fokuspunkten i mitten, trycker av till hälften (om jag inte ställer in skärpan manuellt) sedan komponerar jag om fotot.
De som är kul att jobba med fokuspunkten är att man med hjälp av den kan berätta det man vill att betraktaren ska "se".

På det nedre fotona så vill jag att de som är viktigt är i fokus, dvs att hon ritar.

Fota lungt!




Lins EF85mm f/1.8 USM Iso 400 Bländare 3.2 slutare 1/320
fokuspunkt på närmsta öga. Vinkel står på stol och fotar
Lins EF85mm f/1.8 USM Iso 400 Bländare 3.2 slutare 1/320
Fokuspunkt den bruna pennan och de ritade. Vinkel står på stol och fotografera.

Lins EF85mm f/1.8 USM Iso 400 Bländare 3.2 slutare 1/400
Fokuspunkt den ritande handen. Vinkel, lutar kameran på bordet