onsdag 15 april 2009

.:att växla ned:.

-vad har Åsa för mål och ambitioner?
Svar : -I våran familj bygger vi
.
Att växla ned, att prioritera, att göra val som passa sin familj.
Tid tillsammans innebär glädje, kärlek och livskvalité.

Jag fick indirekt en fråga, den var inte ställd till mig. Men en människa ifrågasatte mitt val i livet.
Jag som har så mycket att ge. Innan barnen arbetade jag många timmar i veckan och tjänade massa pengar hade ett bra arbete och det rätta kontakterna, det var lycka då....men för MIG har det kommit viktigare saker i MITT liv....
Det andra kan vänta..
Idag när jag plockade upp tidningen CITY så var det en artikel om just detta.

-varför är det så, att om man gör valet att växla ned och prioritera att arbeta mindre att man blir ifrågasatt?
Det finns väl inte en mall alla människor ska stöpas i?
Man utgår väl från sina egna behov?

Jag beundrar familjer som gör valet annorlunda, ifrågasätter inte deras val. Antar att det passar dem och att det mår bra.

Mitt val är enkelt för oss.
Jag vill ta till vara på dessa år när barnen är små, finnas där, bygga, leva och umgås med dem.
För mig är inte det "senaste" viktigt att ha, ett stor hus, dyra semestrar eller massa massa saker.
Men för andra kanske det är viktigt?
Men jag ifrågasätter inte, utan bara reflekterar att vi är annorlunda.

Vi bor billigt, lever billig och gör inte av med så mycket pengar. För mig är tiden med barnen och min familj mer värt än massa pengar i plånboken.

Så, alla gör olika val här...men inget sagt vad som är rätt och fel.
Jag är lycklig, mår bra, är kär och har massa tid att skapa och bygga.

/åsa -glad!