söndag 30 maj 2010

mamma är lik sin mamma?

Hej du fina människa, det är mors dag och jag ville bara göra dig uppmärksam -Ta vara på den tiden du har med din Mamma....

Det är så vackert utanför mitt fönster, solen sjunker bakom husknutarna och fåglarna sjunger den sista serenaden.
Det är något med dessa försommarkvällar, något enormt och omvälvande. Ljuset, grönskan och alla dessa vackra sånger.

En dag till sitt slut, men inte vilken dag som helst utan mors dag. Jag sitter och tittar på högen av teckningar, det fina halsbanden som barnen har gett mig i veckan..
Det är en enorm värme och kärlek till alla mina barn, den mäktiga förälskelsen som aldrig tar slut.
Jag tittar på dem, kramar, pussar och berättar om livet för dem.
När det gör illa sig är jag där för att trösta och deras smärta smärtar i mig, när det gör fel är jag där för att visa den rätta vägen och jag vill att det ska lära sig och förstå, när det skrattar får jag som glädjebubblor i hela min kropp, när det sover vill jag väcka dem för att inte missa tid med dem..
Jag är hemma massor för att finnas där för dem, alltid..
Det är små unika, små fridlysta energiknippen!

För mig är all tid med mina barn viktigast, det är vi som ska vägleda dem på resan genom livet.
Vi som ska finnas här och stötta, krama och berätta vad som är rätt och fel..

Jag är Mamma, jag är Här..
Men det finns något jag alltid kommer sakna, det är min egen Mamma.
Mina barns Mormor..

Tänk om jag fick göra denna resa som förälder med henne som min vägledare och vän.
Att få baka den där fina morsdagstårtan som Jag och min syster alltid gjorde denna dag.
Jag har varit utan henne sedan jag var 14 är, det är snart 20 år sedan, det är helt galet och helt overkligt.
Tänk vad underbart det hade varit att ha henne vid min sida.
Saknar henne enormt, fast sorgen har en annan sida idag, det är med värme och respekt för allt hon gjorde som människa för mig och mina systrar som jag minns henne.

Ur allt det hemska att förlora någon nära, har jag lärt mig att tiden är dyrbar, att man mår bra av att ge kärlek, att man gör saker för andra utan att vinna på det själv.
Hennes död har gjort mig till en stark människa, åren som har gått har jag lärt mig så mycket om livet och vad som är viktigt...

Så glädjes denna dag åt alla fina Mammor, alla ni underbara människor.
Ta vara på era relationer och era nära, glöm inte säga att ni älskar, skiljs aldrig som ovänner..
En mamma är alltid en mamma