torsdag 14 februari 2008

.:kärlek till er alla:.

Det var mitt på dagen och jag slog på tvn, det brukar aldrig hända att jag gör de.
Solen lyste med sin frånvaro, allt vara bara grått grått grått utanför det stora fönstret i mitt vardagsrum.
Med den oranga luddiga filten kröp jag upp i ett hörn av den randiga svartvita soffan, bullade upp några kuddar och flippade runt på det oändligt många tv kanalerna.

Så möttes jag av Oprah, ett program om kärlek.

Ett par som varit gifta i närmare 40 år satt där och tittade kärleksfullt på varandra. Höll varandra i handen, ögonen lyste förälskelse.
Det berättade om deras hemlighet bakom det långa äktenskapet.
Det skrev varje dag kärleksbrev till varandra. Skrev om dagen, om saker det uppskattade och avslutade alltid med en fråga.

Det var när det hade varit nära att separera som det fick detta tips från ett annat par, att börja kommunicera först med det skrivna ordet och sedan prata om vad det läst och svara på frågorna.

TÄNK, 35 år med kärleksbrev, många tankar och ord.

Mannen berättade att de flesta reagerade med frågan, -hur orkar ni?
-Vem orkar inte investera 10 minuter varje kväll i sitt förhållande?
Först skrev det några minuter sedan pratade det igenom, varje kväll gör det samma sak. Det har fört dem närmare varandra och har en sån djup kärlek och respekt för varandra.

Själv tycker jag det var otroligt tänkvärt program och ide.
Hur lätt är det inte att ta varandra förgivet.

Som av en slump låg en turkos inbunden bok på hyllan i mitt vardagsrum, stängde av tvn och lyfte upp boken.
100 sidor vita papper, tog en penna och började skriva.
Bröt det vita papprets tystnad med ord till min kärlek i livet, min livskamrat.

På kvällen lyfte han upp boken från bordet, läste och skrev.
Sedan pratade vi om dagen.

Jag blev glad, hans ord till mig så ärliga och nakna. Tänk att han märker att jag alltid försöker städa undan, att han skriver att han verkligen uppskattar det. EN sån där liten sak, självklar för det flesta sånt man inte reflekterar över. Men nu kom uppskattningen.

SÅ mitt tips inför framtiden och från denna dag, Skriv..
En bättre present en en investering för framtiden kan man ju inte ge bort.
En bok från hjärtat.

Tillägg
om man gör detta så skriver man till sin partner om sin partner, kanske några rader om dagen hur den varit för dig.
Skriv det som känns bra

/PUSS alla underbara vänner
/åsa