måndag 17 november 2008

.:fotografering -tips:.

Som jag lovade, nu börjar jag blogga om tips och trix med fotografering. En liten rubrik som kommer ploppa upp då och då.

Ibland är de hopplöst svårt att fotografera, bilderna blir helt felexponerad. Det kan vara svåra förhållanden i bilden som gör det svårt för kameran att exponera rätt -eller så som du ser de.

Nedan har jag ett foto på bönan,hon sitter i soffan och bakom henne lyser solen in. Det är lätt för kameran att känna av ljuset som kommer in från fönstret och mäta av ljuset därifrån, vilket resulterar i en galet mörk bild.
Om man har en digital systemkamera så kan man ställa in vart den ska mäta av ifrån. I mitt fall har jag valt centrum mätning - betyder att man mäter ljuset utifrån typ 3%-3,5% av bildytan, i mitten av bilden.
Nu riktar jag kameran mot bönan och håller in den lilla stjärnan (AE/Fe lock) nu låser den exponeringen på henne -dvs att ljuset bakom henne inte påverkar exponeringen.

Här har jag bara tryckt av mitt foto, och ljuset mäts ifrån fönstret och gör en galen exponering. Ser ut som vi har ett galet mörkt vardagsrum....
Här har jag låst exponeringen med AE/FE lock -komponerat om fotografiet och tagit ett foto. Nu ser det ut så som jag ser henne och inte som hon sitter i ett mörkt rum.

Kanske lärde ni er något...om ni inte visste detta dvs...

Ha en härlig måndag

/åsa