torsdag 16 april 2009

.:viktiga reflektioner:.

Många tänkvärda ord från er trillade in under mitt förra inlägg.
Genast sätter mina funderingar och tankar igång.
Är status viktigt? Är vi slavar under konsumtion? köper vi oss en livsstil? Varför söker vi hela tiden?

Inte sagt att jag inte gillar att shoppa, eller älskar design och dyra produkter...Eller att få resa massor. Läste en gång en artikel och fastnade för några rader..
-Vi arbetar och stressar, sparar och planerar inför semestern som sedan varar några veckor.
Varför är fokus på några veckor, varför är inte fokus på hela året och vardagen?
Ta små semestrar och små mål varje månad.

Det var rätt så intressant, just för det är så många gör. Lägger fokus på några veckor och kanske glömmer det vanliga vardagen.
Jag tror ju på att försöka leva här och nu, att stanna upp.
Fast jag tror även att man mår bra av att ha mål och saker att se framemot.

Alla gör sina egna val i livet.
-Det är ju det som är så härligt, alla kan inte sträva efter samma mål.

Jag är rik, rik på tid. -Tid för mig själv, tid med min familj, tid att få fotografera och skapa.
Mår bra av den livsstilen och har funnit MIN ro.
Det är väl det viktigaste att man utgår från sig själv, att man lyssnar på sin inre röst och sitt kall?

För mig är status inte värt någonting, för mig är ett yrke eller en titel inte värt någonting, för mig är det viktiga att möta människor på samma plan och med ett öppet sinne.

Som idag i våran trapp... Han som städar här i husen gjorde fint..

Jag sade: -Go morgon, vad fint du gör!
Han: -Tack!
Sedan gick vi förbi honom....
Då ropar han efter mig och Tilde.
Han: -Du är alltid så trevlig, man blir glad av att städa här.

Det glädjer mig att han tycker det, han gör ett bra jobb..Han behöver få höra det...

Man får vara precis som man är.....
Så vi slutar döma tycker jag och ifrågasätta människors val.

Hoppas att ni idag kommer ihåg att säga det där positiva som ni tänkt på till någon ni uppskattar
/åsa