söndag 13 december 2009

fuskfamiljen;)









Vi är en "fuskfamilj";)
En lördag i December bakade vi, alla små stunder tillsammans innan jul är väldigt värdefulla. Det är så mycket som händer denna månad, man ska hinna med massa saker.
Vi tar det väldigt lugnt, stressar inte utan att försöker att bara vara.

Det är dock inte alltid så lätt med 4 barn, ibland kan det bli ett totalt kaos.
Stress-Det är så man kan känna när man vill hinna med att baka med tre av dem.
Men vi stressar inte;)

Jag minns min mammas julbak, hon var en underbar "bull och bak mamma".
Men det var aldrig speciellt kul för oss andra att delta, hon hade sitt sätt att göra det och sin bild av hur det skulle se ut.
Hon satte en stor bytta med deg, bakade sedan i veckor innan jul.
Hon spände upp ett vitt lakan på bordet för att mass producera det lövtunna pepparkakorna.
Det var på hennes villkor, och vi fick delta genom att placera formarna på den utkavlade degen -men vi var tvungna att tänka på utrymmet och inte ha för mycket luft mellan kakorna.
Hon var perfektionist. Vi var barn.
Min dröm att baka ett pepparkakshus fick stanna vid drömmen.

Så nu när jag är mamma, sätter jag absolut ingen deg.
Vi köper färdig deg.
Vi bygger en gata med pepparkakshus!
För att minimera bråk så valde vi att införskaffa oss i 3 ANNA hus, färdiga att montera.
Åkte iväg till Ica maxi där vi valde godis tillsammans och silverkulor.
Det var så mysigt att planera projektet med dem, att göra detta tillsammans.

Så stolta bagare har jag aldrig sett, deras kreativa idéer färgade husen helt unika.
-stegar, fönsterkarmar av gummibjörnar, snören upp till skorsstenen för tomten att klätra upp på.
Det är så det ska vara, på deras sätt så det får växa!

Med pepparkakshusfixet så växte även intaget av socker, en godis i munnen och en på huset.
Så på kvällen var det helt galna!
Men... det är bara jul 1 gång om året.

tack farmor och farfar för vi fick stöka i ert kök
/åsa