söndag 7 december 2008

.:julkalendern lucka 7 -gör en gå bort present:.

I lucka 7 finner vi melitta blomma-gå bort present

Det brukar vara adventsfika och andra tillställningar man blir bjuden på i Jultider. Varför inte göra en fin present!
Ljus hör julen till likaså julstjärnor -men denna är en blomma som håller!


Idag har jag förvandlat alla våra kaffefilter till blommor...så jag får inget kaffe, sorry älskling!
Ett vackert ljus, skriv ut text på ett vitt papper och sätt runt ljuset.
Jag valde att montera texten på ett vackert mönstrat papper.

Pysseldrottningen Martha gjorde rosor av Melittas kaffefilter. Jag tänkte att de borde ju gå att skapa julstjärnor med.

Så här gör du

1. klipp ut alla blad, lägg dubbelt och klipp så de får fin jämn form.
2. Måla alla blad med akvarellfärg och vatten -blanda ut färgen i vattnet. Se till att de inte fastnar på underlaget när de torkar.
3.När de torkat, vik till bladen så det får "ådror".
4. Ta ett av bladen och klipp av en bit av ståltråden, trä in tråden i bladet långt ner och vira runt, sätt sedan fast en bit målad grön tejp.
5. gör nu så med alla blad (alla röda och gröna)
6. Ta lite lera och gör små runda bollar, sätt fast dem på ev vikt ståltråd.
7.Sätt lite chalk, stämpelfärg på alla baladen så att de blir lite liv i dem. Jag valde lite mörkare gör till det röda och mörkare grön til de gröna.
8. Ta en lång ståltråd och vik dubbelt snurra den och sätt fast de små lergrejsen längst ut.
9.Nu börjar du bygga med bladen, bara sätta fast snurra runt, -förslut med grön tejp.

Hade jag haft en webbkamera hade jag lagt ut en liten film, men nu har jag inte det tyvärr;-)

Lycka till!
Detta behöver du
-målartejp
-grön spritpenna
-ståltråd
-sax
-chalk
-färg
-lera
-kaffefilter

/åsa