måndag 14 december 2009

Julfrid-Har du det?

Midnatt råder tyst det är i husen...tyst i husen....
Det närmar sig jul, lite mindre än 2 veckor kvar. Denna helg har det slagits rekord i julshopping, på den stora leksaksaffären har det dragit in nästan 4 1/2 miljoner kr. Vi konsumerar som aldrig förr, dyrare och mer julklappar åt alla.
Det är givmilt, eller vad är det egentligen som är givmilt? Varför köper vi så mycket saker?

Jag har aldrig trott att ju mer saker man har, ju mer presenter man får ju lyckligare blir man.
För mig har det alltid varit en självklarhet att försöka hålla mig inom rimliga gränser när det kommer till julklappsinköpet. Att inte överösa barnen med miljarder av prylar "bara för att".

Jag försöker lära mina barn att värdesätta det dom har, att vara aktsam om sina saker. Att få längta och drömma. Att få "kämpa" för att lyckas nå sina mål.

Valet jag gör är för framtiden, för att tänka lite långsiktigt. Att tänka på vad mina handlingar har för konsekvens för framtiden. Om man presenterar allt på ett stort silverfat, begraver dem i allt det vill ha -vad kommer det bli av dem då?

Julen är barnens högtid, men även för oss vuxna. För mig är det en tid att få vara tillsammans, tid att spela familjespel, göra pepparkakshus, dansa kring granen, äta praliner inte för att FÅ julklappar.
Självklart så får barnen julklappar, men kanske inte i berg och mängder.
Det får något dyrare det önskat sig, sedan får det saker det behöver -badhandduk, pennor, papper. Inte miljarder små prylar som bara ligger där å skräpar.

Jag vill lära mina barn att livet handlar om att GE, att man måste se till hur andra har det.
Vi har inte mycket pengar men skänker självklart bort saker till mer behövande.

Förra året hjälpte jag en vän i nöd, inte för att få änglavingar. Utan för att få ge den familjen en jul. För att jag bryr mig om andra, för att det är det jag vill lära mina barn.
har man så delar man med sig.
Jag har inte massa pengar, men hade lite saker hemma som vi slog in.
Det betydde mycket för min familj att få ge dem detta och mycket för den familjen som fick.
Julfrid-givmildhet.

Så i dag.
När jag öppnade upp Blocket så fann jag denna annons.
Det finns så många familjer i vår omgivning som lever fattiga, det märks inte utåt, det står inte skrivet i deras pannor. Men det finns här nära.
Därför tycker jag detta var någon av det finaste annonser jag sett.


Så nu uppmanar jag er att öppna era ögon, se eran närhet och tänka på människorna i er omgivning som har det svårt.
Skänk julfrid

Ge behövande något.
Kärlek till er alla
/åsa
/
"Hej alla och god jul,

Vi är en svenssonfamilj där vi i syskonskaran spenderat åratal med att skeppa meningslösa prylar mellan varandra i form av julklappar vi lika bra kunde köpt själva.

Det skänker inte någon vidare julefrid.

Därmed har vi satt i tradition att istället ta de pengarna och köpa presentkort på SF bio och H&M som vi skänker till någon som sliter hårt och för vem en sådan julhälsning verkligen skulle göra nytta. Någon för vem en kväll på bio inte är ett simpelt tidsfördriv utan istället ett eftertraktat, men dyrt, nöje för barnen.

Vi har inte så mycket att komma med men 3 st presentkort a 300 kr på H&M samt 3 st SF Bio presentkort a 330 kr har vi skrapat ihop.

Om du vet någon underbar familj där ute som passar in på beskrivningen så skicka oss ett e-post med en address dit vi kan skicka presentkorten.

Ingen motivering krävs eller så (för tusan ingen tävling) även om det förstås är kul att få veta något.

Naturligtvis är det inte meningen att någon ska se det här som en chans att roffa åt
sig någonting gratis.
Men om om någon totalt saknar själ och inte skyr några medel för att utnyttja
andra så varsågod. Du har just nått botten.

Vi ska förstås göra vårt bästa på att svara alla, men räkna inte med det. Vi får dra lott eller nått om gensvaret är för stort.

Vi skickar presentkorten med posten så fort som möjligt."
God jul sverige önskar en helt vanlig svenssonfamilj

annons från blocket.se